Artykuły, wywiady i komentarze poświęcone memom tworzonym w okresie pandemii koronawirusa wiosną 2020
The Art of the matter: Witty reproductions of classic paintings show police enforcing COVID-19 lockdown
A well-known Gdańsk-born artist has seen his popularity surge further after modifying classic works of art to feature Polish police officers enforcing lockdown laws and writing out fines.
Titled 32nd Day of Quarantine, the series debuted last week and rapidly went viral with the public’s reaction leaving the artist, Jarek Kubicki, stunned.
He told TFN: “I absolutely never dreamed it would receive such feedback and if I’m honest I’m still not convinced I understand the reason why this project has generated such publicity!”
[Czytaj całość:] www.thefirstnews.com, 15 kwietnia 2020
Sztuka w kwarantannie
Sztuka w kwarantannie: obrazy, memy i Beksiński
Jest gorzej niż w chińskim przekleństwie: żyjemy w ciekawych czasach, w dodatku czasach online. Koronawirus w pakiecie z koczowaniem w domach oraz zamknięciem instytucji kultury (oraz wszystkich miejsc, w których nie można kupić kaszy, papieru toaletowego albo umywalki) wymusił zmiany w udostępnianiu sztuki i uczestniczeniu w niej. Sztuka w kwarantannie nie różni się od innych dziedzin życia: przeniosła się do Internetu.
Pandemia nie pyta, czy może wybuchnąć, pandemia po prostu wybucha i rozsadza dotychczasowy świat. Na szczęście sztuka jak zwykle chociaż trochę pozwala przetrwać trudny okres (prawie jak czekolada).
[Czytaj całość:] Wernisażeria, 30 marca 2020
Eksperci niewiele wiedzą, politycy udają, że nad tym panują. Oj, będą z tego memy!
Natalia Mazur: „Gdy ktoś mnie kiedyś zapyta, czym jest efekt motyla, to wyjaśnię: w styczniu ktoś w Chinach je zupę z nietoperza, a już w marcu miliony Polaków myją ręce łokciem”.
Dr hab. Magdalena Kamińska: „Tematem tej pandemii jest mycie rąk. Tematem następnej będzie higiena jamy ustnej”. Polacy są świetni w samokrytycznych memach. Robiąc memy, egzorcyzmują sobie swoją „polaczkowość”. Humor etniczny w odniesieniu do samych siebie to nasza specjalność, choć rzadko śmiejemy się dokładnie z siebie: to raczej młode pokolenie najeżdża na starsze.
Jeszcze zanim dotarł do nas koronawirus, kopiowaliśmy memy anglojęzyczne, potem zaczęliśmy robić własne. Wróciły niektóre stare formaty. Kiedy Andrzej Duda ogłosił, że wybory prezydenckie muszą się odbyć w terminie, pojawiła się np. nowa fala cenzodud, w których Duda przedstawiany jest jako seryjny morderca.
[Czytaj całość:] Gazeta Wyborcza, 2 maja 2020
Zniknął Jerzy Zięba, powrócił cenzoduda. W czasach koronawirusa memy ratują nam życie
– Media społecznościowe jeszcze niedawno bywały traktowane jak luksus czy fanaberia. Dziś nie da się już dłużej lekceważyć. Internet trzyma nas przy życiu – mówi dr hab. Magdalena Kamińska, kulturoznawczyni, badaczka cyberkultury, wykładowczyni na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i autorka książek „Memosfera. Wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa” i „Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu”.
Emilia Dłużewska: O czym opowiadają polskie memy czasów pandemii?
Magdalena Kamińska: Bardzo wyraźnie przebijają się w nich komentarze o wydźwięku politycznym: dotyczące wyborów, zdalnego nauczania, kolejnych zakazów związanych z lockdownem czy formy ministra Szumowskiego. Potocznie memami nazywamy śmieszne obrazki, ale tak naprawdę to też filmy, fragmenty nagrań, wypowiedzi czy pasty, czyli gotowe teksty w niemal niezmienionej formie przeklejane jako komentarz do różnych wydarzeń. Można je traktować jako rodzaj publicystyki. Trudno się dziwić, skoro nawet śmianie się z zakazu wstępu do lasu ma dziś wydźwięk polityczny.
[Czytaj całość:] Gazeta Wyborcza, 16 kwietnia 2020
Konspiracja memów
Michał R. Wiśniewski
Czterdzieści lat temu w „Samolubnym genie” Richard Dawkins zdefiniował pojęcie memu. Pojęcie, które dało życie fascynującej teorii, a potem skończyło jako określenie głupich obrazków przesyłanych przez internet. Dlaczego tak się stało? Kto za tym wszystkim stoi? W czyim interesie jest ukrywanie prawdy o memach? Czy mamy do czynienia z konspiracją?
[Czytaj całość:] dwutygodnik.com, 02/2016
The History of ‚Meme’
What to Know
While memes today are recognized as amusing or interesting items that spread widely through the internet, the word itself dates to the 1970s. Originally „memes” were conceptualized as units of cultural transfer, and could be boiled down to „ideas that catch on and pass between people via culture.”
Say the word meme and the average English speaker is likely to have any variety of images spring to their mind—perhaps a photo of a furious baby with a caption about some indignity of corporate life, or an image of a voluminous cat who is clearly having none of it. Meme as we most often encounter it these days is used to refer to „an amusing or interesting item (such as a captioned picture or video),” as our definition puts it, „that is spread widely online especially through social media.”
Spread widely indeed: they’re everywhere. But where did the word meme come from?
[Więcej tu:] www.merriam-webster.com
Is Memeing Politicians Critique—or PR?
by Vanessa Taylor Published on May 6, 2020
During the early 2020 presidential election campaigns, memes were a popular way to engage with political candidates. People Photoshopped Animal Crossing characters into presidential debates, ran with the “I am once again asking for…” quote from Bernie Sanders’s December 2019 fundraising video, and revived fake campaign posters from 2016. Tracing the origins of memes is an imprecise project. But if you came of internet age at the same unfortunate time for memes as me, popular memes included the Trololo Guy and rage comic characters like Trollface, as well as that god-awful “You Don’t Say” face based on Nicolas Cage. But recent years have found memes evolving from somewhat harmless entertainment embedded in digital subcultures to instruments of political commentary and power themselves.
Much of the power of memes lies in their potential for virality, which makes them an effective form of political communication in a media-choked landscape. Memes can spread quickly and with less effort than more traditional campaign advertising, especially for users whose media consumption is largely online: You might opt to skip out of presidential ads on YouTube, for instance—I know I do—but you probably take the time to look at the memes that come across your social-media timelines. In October 2019, Joan Donovan, director of the Technology and Social Change Research Project at Harvard, wrote in the MIT Technology Review about the danger of dismissing extremist political memes as jokes, noting that “Meme wars are a consistent feature of our politics, and they’re not just being used by internet trolls or some bored kids in the basement, but by governments, political candidates, and activists across the globe.”
[Więcej tu:] bitchmedia